Gostovanje Chorusa angelicusa u Beču

Tri tjedna nakon izvedbe Bachove velike Mise u h-molu na Varaždinskim baroknim večerima, otputovali smo u Beč i 20. listopada ponovo stali uz bok našim kolegama iz Ensemle Koinonie. Ovoga puta mi smo bili njihovi gosti, za koje su pripremili sjajan doček i opuštenu atmosferu u Donaucitykirche, gdje je u večernjim satima mnogobrojna bečka publika uživala u austrijsko-hrvatskim glazbenim snagama. Naš maestro, Anđelko Igrec, briljirao je u svirajući basso continuo, dok je dirigent bio domaćin Hans Hausreither, zborovođa Koinonie. Solisti i orkestar su bili također domaćini. Zahvaljujući odličnoj suradnji i dobrom poznavanju ove zahtjevne glazbene građe, iza nas je odličan i zapažen koncert na kojem su svi prisutni mogli čuti i ohrabrujuće duhovne poruke župnika-domaćina.
Ovaj koncert svojevrsni je nastavak suradnje koja je započela upravo zahvaljujući  Varaždinskim baroknim večerima. Vjerujemo da će se suradnja nastaviti i u prosincu, kada ćemo treći puta ove jeseni izvesti Misu u h-molu u Glazbenom zavodu u Zagrebu.

 


U izvedbi Chorus Angelicusa i Ensemble Koinoia, Bachova Misa u h – molu oplemenila je i bečku publiku

Nakon sjajnog nastupa na Varaždinskim baroknim večerima, gdje je pjevački zbor Chorus Angelicus također u suradnji s austrijskim glazbenicima i pjevačima, svojim domaćinima u Beču, ali uz pratnju Hrvatskog baroknog ansambla izveo Bachovu Misu u h–molu, za sola, orkestar i orgulje s dirigentom i voditeljem varaždinskog zbora Anđelkom Igrecom, razgovarali smo o ideji izvođenja tog djela i suradnji s austrijskim glazbenicima te nastupu u Beču, koji je upriličen u Donau Kirche, kod zgrade Ujedinjenih naroda.U bečkom koncertu uživala je i hrvatska i bečka publika, a program su zajednički iznjedrili članovi zbora Ensemble Koinoia i Chorus Angelicusa, uz Anđelkovu pratnju na pozitivu te solisti Regine Hangler, sopran, Barbara Hölzl, mezzosopran, Jörg Schneider, tenor, Wolfgang Bankl, bass uz dirigentsko vodstvo Hansa Hausreithera.

-Ove godine odlučili ste se za zahtjevni program, recite nam više o svojim razlozima odabira tog djela za nastup na VBV-u i jeste li zadovoljni postignutim?

-Bachova “h-mol misa” je sukus stvaralaštva ovog velikog majstora baroka. U njoj je na vokalno-instrumentalnoj razini pokazao što je kao skladatelj u stilskom i formalnom smislu sve u stanju napraviti. Riječ je o velebnom, prelijepom djelu, u čijoj je strukturi ponekad uhu čujno, a često prikriveno toliko majstorstva od kojega zastaje dah. Zbor “Chorus Angelicus” je posljednjih godina na Varaždinskim baroknim večerima, ali i izvan tog festivala izvodio mnoga velebna djela majstora klasične glazbe. Divno je susretati se i upoznavati s najvišim dosezima ljudske kreacije na tom glazbenom području i aktivno u njima participirati. Ove godine odlučili smo odvažiti se na postavljanje Bachove velike mise i toliko smo sretni što smo imali mogućnosti i prilike biti interpretatori tog velikana!

-Nakon 48. VBV nastupili ste u Beču, kako je došlo do te suradnje?Kako ste uspjeli uskladiti sve te glazbenike i pjevače?

Varaždinci su ponosni na to da su u svom gradu iznjedrili zbor takve kvalitete, zbor koji se može uhvatiti u koštac i s tako zahtjevnim partiturama. Da bi mogli postaviti “h-mol misu” znali smo da želimo imati orkestar specijaliziran za izvođenje stare glazbe. Nekoliko dosadašnjih iskustava s Hrvatskim baroknim ansamblom učvrstilo nas je u uvjerenju da je odabir tog orkestra najprirodniji izbor. Slično je bilo i sa solistima: s većinom od njih surađujemo već godinama. Za ovaj projekt smo, poradi njegove kompleksnosti, tražili partnerski zbor i pronašli takav u Ensemble Koinonía iz Beča. Riječ je o zboru sličnih gabarita kao što su Angelicusi, i po veličini i po repertoaru koji izvode. Mi smo ih ugostili na varaždinskoj izvedbi u okviru VBV-a, a bečki je koncert bio uzvratni potez s naše strane. Oduševljeni smo ovom suradnjom, kao i njihovim gostoprimstvom.

-Zanimljivi su bili uvodni komentari svećenika o Bachu, a dao je i velike komplimente glazbenicima i pjevačima. Zašto baš ta crkva u Beču? Tko su partneri na koncertu?

Ensemble Koinonía održava svoje koncerte u modernom zdanju Donaucity Kirche u Beču u neposrednoj blizini zgrade Ujedinjenih naroda. Župnik-domaćin je prije prvog i drugog dijela koncerta dao kratak uvod u samo djelo. Toliko nas se dojmilo što je svoje misli temeljio na Bachovoj simbolici brojeva, npr. Bach je u stavku Crucifixus etiam pro nobis (“raspet također za nas”) taj tekst ponovio 14 puta. Kad se Bachovo prezime prebroji tako da se za slovo A uzme jedinica, slovo B dvojka… dođe se do brojke 14. Skladajući taj stavak kao da je kompozitor htio reći: “raspet za mene, za Bacha, koji ovo pišem…” Cijeli je bečki izvedbeni korpus, u kojem je ovoga puta svirao orkestar za ovu priliku skupljenih bečkih svirača, osjetio strahopoštovanje prema toj intimnoj vezi skladatelja i Onoga kome usmjerava svoju vjerničku dušu.

-Kako će taj koncert izgledati u Zagrebu?

-U Zagrebu ćemo “h-mol misu” ponoviti 16. prosinca u Hrvatskom glazbenom zavodu u okviru koncertne sezone Hrvatskog baroknog ansambla. Ovoga puta to će biti bez bečkog zbora. Veliki je to izazov – u srcu Hrvatske i hrvatske kulture dobiti priliku izvesti to djelo. Radujemo se tome i već počinjemo s pripremama.

Marija Barić

Izvor: hia.com.hr