J. S. Bach: Muka po Ivanu

Stolica više tražila se sinoć u varaždinskoj katedrali posljednje festivalske subote. Izvedba ‘Muke po Ivanu’ baroknog majstora J. S. Bacha bila je novi glazbeni izazov za varaždinske pjevače okupljene u katedralni zbor Chorus angelicus, predvođene voditeljem Anđelkom Igrecom, a  na koncertu u sklopu 46. Varaždinskih baroknih večeri pridružili su im se glazbenici Hrvatskog baroknog ansambla, te solisti Hugo Hymas (tenor), Ivana Lazar (sopran), Martina Borse (alt), Dejan Maksimilijan Vrbančić (tenor), Krešimir Stražanac (bas bariton) i Matija Meić (bariton).

– Johann Sebastian Bach je jako zahtjevan autor za razliku od njegovog suvremenika G. F. Handela čiji smo oratorij Mesija izvodili u travnju ove godine. U svibnju smo počeli s pripremama za ovu Muku. Bach je toliko zahtjevan  i harmonijski, a i njemački jezik nam je bio dosta težak. Suradnja s Hrvatskim baroknim ansamblom je jedinstvena i bilo je predivno raditi. Jedno posebno iskustvo, rekao bih, s obzirom da su oni posvećeni autentičnom izvođenju barokne glazbe. Nadopunjavali smo se. Pokušali  smo s jedne strane ja njima, a oni meni pomoći – naglasio je maestro Igrec, dodajući kako je u vremenskom trajanju oratorij Mesija kojeg su izveli ove godine i dobili pohvale duži za sat vremena od Muke, ali po težini  izvedbe i pripreme Muka je puno teže i izazovnije djelo.

A taj su izazov varaždinski pjevači iznimno uspješno savladali, što je potvrdila i publika, kao i ostali sudionici koncerta.

– Svaka Bachova Muka je muka za izvođače i za zbog i za soliste, ali ta muka rezultira jednim apsolutnim zadovoljstvom nakon dobro obavljenog posla. Ja sam poznata kao veliki fan katedralnog zbora i volim njihov entuzijazam i kada dođem u Varaždin volim pjevati za vrijeme mise nedjeljom i uvijek se divim toj želji i volji da mole kroz pjevanje, što se i večeras osjetilo jer zbilja za njih je ovo bio poseban događaj, koji se prenio i na nas soliste, profesionalce kojima je to rutina. Sve to vodi na jedan novi nivo i za mene su oni-zvijezde večerašnjeg koncerta. Uživala sam u pripremama i koncertu, jer svako izvođenje Bacha je nova svečanost – rekla  je sopranistica Ivana Lazar.

Suradnja na izvedbi Muke bila je prvo takvo iskustvo članovima Hrvatskog baroknog ansambla i Zbora.

– Ovo je posebna glazba i veselili smo se ovom suradnji. Uvijek kažem da ljudi koji se amaterski bave glazbom jako vole tu glazbu i recimo, ja često nastupam u Londonu i Engleskoj i u korizmeno vrijeme kad se izvode pasije, upravo se to čini uz amaterske zborove koji su odlični – istaknula je koncertna majstorica Laura Vadjon.

Ljubav prema glazbi, entuzijazam i velika volja ujedinili  su sve sudionike sinoćnjeg koncerta. Po broju sudionika bio je ovo najveći koncert na ovogodišnjem Festivalu, a kvalitetu i svom radu pokazali su i pjevači i glazbenici i solisti. Bio je to koncert s kojeg će se impresije još dugo dijeliti u baroknom Varaždinu i izvan njega.

Izvor: Varaždinski.hr


Zbor varaždinske katedrale Chorus angelicus i Hrvatski barokni ansambl, uz soliste Huga Hymasa, Ivanu Lazar, Martinu Borse, Dejana Maksimilijana Vrbančiča, Krešimira Stražanca i Matiju Meića, a pod vodstvom Anđelka Igreca, izveli su 1. listopada u Katedrali Muku po Ivanu J. S. Bacha, u sklopu 46. Varaždinskih baroknih večeri.

Jedno od najvećih i najpoznatijih djela najvećeg baroknog i jednog od najvećih skladatelja uopće, u Varaždin je preneseno uz snažan i energičan nastup svih, mnogobrojnih izvođača. Volja i angažman te uložen trud u ovaj, po brojnosti sudionika, svakako najveći događaj ovogodišnjeg varaždinskog baroknog festivala golem su, a upotpunjuju ga i činjenice o domaćim, varaždinskim glazbenicima, i to uglavnom ne profesionalcima, koji su uvelike iznijeli izvedbu tako kompleksnog izvedbenog projekta. Emocionalnost i suzdržanost, muka i smrt te pokop, evanđeoski tekstovi zajedno s poetskim ulomcima, arijama, zborovima i koralima, u gustom, ali jasnom dvodjelnom tkivu Mupe po Ivanu u varaždinskoj su Katedrali, ne po prvi puta, publici predstavljeni nevjerojatnom voljom, ali i kvalitetom svojih izvođača, koji su pokazali da vladaju i najtežim fakturama i izvođačim izazovima koje pred sebe postavljaju, vođeni željom da oplemenjuju glazbeni život grada u kojem djeluju. Na ovom koncertu to su, još jednom, uspjeli.

Izvor: Varaždinske vijesti


Subota, 01. listopada

Katedrala, 20 sati

KATEDRALNI ZBOR CHORUS ANGELICUS

HRVATSKI BAROKNI ANSAMBL

Dirigent: Anđelko Igrec

Solisti: Hugo Hymas, tenor; Ivana Lazar, sopran; Martina Gojčeta Silić, alt; Dejan Maksimiljan Vrbančič, tenor; Matija Meić, bariton; Krešimir Stražanac, bas-bariton,

Program: J.S. Bach: Muka po Ivanu

Izvor slika: Varaždinske barokne večeri


  1. 1-01 Herr, unser Herscher
  2. 1-02 Jesus ging mit seinen Jüngern
  3. 1-03 O gorße Lieb, o Lieb ohn alle Maße
  4. 1-04 Auf daß das Wort erfüllet würde
  5. 1-05 Dein Will gescheh, Herr Gott, zugleich
  6. 1-06 Die Schar aber und der Oberhauptmann
  7. 1-07 Von den Stricken meiner Sünden
  8. 1-08 Simon Petrus aber folgete Jesu nach
  9. 1-09 Ich folge dir gleichfalls mit freudigen Schritten
  10. 1-10 Derselbige Jünger war dem Hohenpriester bekannt
  11. 1-11 Wer hat dich so geschlagen
  12. 1-12 Und Hannas sandte ihn gebunden
  13. 1-13 Ach, mein Sinn
  14. 1-14 Petrus, der nicht denkt zurück
  15. 1-15 Christus, der uns selig macht
  16. 1-16 Da führeten sie Jesum
  17. 1-17 Ach großer König
  18. 1-18 Da sprach Pilatus zu ihm
  19. 1-19 Betrachte, meine Seel
  20. 1-20 Erwäge, wie sein blutgefärbter Rücken
  21. 1-21 Und die Kriegsknechte
  22. 2-01 Durch dein Gefängnis, Gottes Sohn
  23. 2-02 Die Jüden aber schrieen
  24. 2-03 Eilt, ihr angefochtnen Seelen
  25. 2-04 All da kreuzigten sie ihn
  26. 2-05 In meines Herzens Grunde
  27. 2-06 Die Kriegsknechte aber
  28. 2-07 Er nahm alles wohl in acht
  29. 2-08 Und von Stund an nahm sie Der Jünger zu sich
  30. 2-09 Es ist vollbracht!
  31. 2-10 Und neiget das Haupt und verschied
  32. 2-11 Mein teurer Heiland, laß dich fragen
  33. 2-12 Und siehe da, der Vorhang im Tempel zeriß in zwei Stück
  34. 2-13 Mein Herz, in dem die ganze Welt
  35. 2-14 Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren
  36. 2-15 Die Jüden aber, dieweil es der Rüsttag war
  37. 2-16 O hilf, Christe, Gottes Sohn
  38. 2-17 Darnach bat Pilatum Joseph von Arimathia
  39. 2-18 Ruht wohl, ihr heiligen Gebeine
  40. 2-19 Ach Herr, lass dein lieb Engelein

 

Nagrada “Ivan Lukačić” za najviši izvodilački domet ansambl

dodjeljuje se izvođačima  Muke po Ivanu, BWV 245 Johanna Sebastiana Bacha za koncert održan 1. listopada 2016. godine u Katedrali u Varaždinu u okviru 46. Varaždinskih baroknih večeri

Katedralni zbor Chorus angelicus
Hrvatski barokni ansambl
Laura Vadjon, koncertna majstorica

Hugo Hymas, tenor
Ivana Lazar, sopran
Martina Borse, alt
Dejan Maksimilijan Vrbančić, tenor
Krešimir Stražanac, bas-bariton
Matija Meić, bas-bariton

Anđelko Igrec, dirigent

O B R A Z L O Ž E NJ E

              Genijalnost skladateljskog umijeća, savršenost glazbene misaonosti i najviša razina stvaralačke invencije na području barokne glazbe imaju u djelima Johanna Sebastiana Bacha (1685.-1750.) krajnje snažna utjelovljenja i njegova je ostavština nedvojbeno jedan od vrhunaca glazbene produkcije razdoblja kojemu su Varaždinske barokne večeri već 46 godina posvećene. Mjesto pak koje pripada velebnoj partituri Muke po IvanuBWV 245, oratoriju velike opsežnosti i duboke pobožnosti, praizvedenom na Veliki petak 1724. godine u Leipzigu,  ne samo u okvirima Bachova opusa i njemačke barokne glazbe već mnogo šire u europskom i najširem  svjetskom repertoaru duhovne glazbe kršćanske provenijencije, toliko je važno i odlučujuće za cjelokupnost vokalno-instrumentalnog stvaralaštva svih glazbenih razdoblja općenito, da je svaka izvedba izuzetan događaj koji okuplja veliki izvođački aparat i zahtijeva nadasve naglašeni glazbenički angažman. Stoga izvedbi Bachove Muke po Ivanu, BWV 245 u okviru 46. Varaždinskih baroknih večeri u varaždinskoj Kaderali, održanoj 1. listopada 2016. godine, pripada posebno mjesto već samom činjenicom njezine realizacije. Međutim, nakon doživljaja te izvedbe koju su osigurale uglavnom hrvatske izvođačke snage, te napose sudjelujući Katedralni zbor Chorus angelicus iz Varaždina koji je utemeljio i vodi dirigent i skladatelj Anđelko Igrec, oduševljenje je još i veće,  a najviše priznanje za ostvareno naprosto neophodno.

Od 1999. godine katedralni orguljaš i zborovođa u Varaždinu te voditelj Ureda za crkvenu glazbu Varaždinske biskupije, osnivač i voditelj Katedralnog zbora Chorus angelicus, maestro Anđelko Igrec potvrđuje se već godinama kao izuzetno sposoban, agilan i ambiciozan dirigent i zbog toga ne čudi njegova želja da sa svojim zborom pripremi izvedbu Bachove Muke po Ivanukao posebni izazov i izvođački nadasve zahtjevan zadatak. Okupivši  – uz Katedralni zbor Chorus angelicus, pjevačko tijelo sastavljeno od varaždinskih glazbenih amatera koji svojim zanosnim pjevanjem trajno uzdižu liturgijska slavlja u arhitektonski prelijepoj varaždinskoj Katedrali  – sve ostale potrebne interprete, a koji svaki za sebe predstavljaju  ponajbolje hrvatske glazbenike što aktualno djeluju kao stručnjaci za izvođenje baroknog glazbenog izričaja, osigurao je maestro Anđelko Igrec izvođački potencijal sposoban za izvedbu s predispozicijama da ta izvedba bude tehnički i interpretativno na potrebnoj razini umjetničke uvjerljivosti i estetskog dojma. I doista, zahvaljujući vrsnim pjevačima, jednako Katedralnom zboru Chorus angelicus koji je u turbama bio eksplozivan, tehnički i intonativno siguran i pouzdan, a u koralima emotivan i meditativan, kao i solistima, među kojima se osobito isticao mladi britanski tenor Hugo Hymas u ulozi Evanđelista, pripovjedača čije su intervencije ljepotom i toplinom glasa, osjećajnošću izricanja teksta, izvrsnom dikcijom i zapjevom, savršenošću melizama i ukrasa u figurativnim opisima Kristove Muke naprosto oduševljavale, ostvarena je izvedba za dugo pamćenje.

Za izvedbu svih detalja kompleksne partiture koja za iscrpni prikaz događaja Velikoga petka, onako kako ga je opisao Sv. Ivan Evanđelist – a uz dodatne pjesničke iskaze kojima su naglašeni osjećaji pobožnosti vjernika pred misterijem Kristove Muke i Spasiteljeve smrti na Križu za otkupljenje grješnika –  traži soliste koji će glasovno, jednako u pogledu tehničke bravure kao i u pogledu interpretativnoga pregnuća, vjerno evocirati tragiku sadržaja, ali i veličinu utjehe i blagost milosrđa, odabrani su solisti  koji redom zavrjeđuju pohvale. Tako su : sopranistica Ivana Lazar, nježno obojenim glasom, sigurnim koloraturama i emocionalnim uživljavanjem; bas-bariton Krešimir Stražanac, dirljiv u ulozi Pilata i svojim toplim, nosivim i tehnički odlično postavljenim glasom nadasve dojmljiv u arijama, te bas-bariton Matija Meić, pouzdano pjevački siguran  u dostojanstvenoj ulozi Isusa  – osigurali solističke nastupe najviših dometa. Sudjelovanje altistice Martine Borse, koja je kratkoročno zamijenila najavljenu Martinu Gojčeta Silić, opravdalo je dano joj povjerenje budući je arije ispjevala angažirano i primjerno, a tenor Dejan Maksimilijan Vrbančić i ovom se prigodom pred varaždinskom publikom potvrdio kao  pjevač moćnoga glasa i uvjerljive interpretacije.

Činjenica pak da hrvatska glazbena scena usmjerena na povijesno osviještenu baroknu interpretaciju od 1999. godine ima Hrvatski barokni ansambl, koji pouzdano, sigurno i s punim autoritetom stručnjakinje vodi ugledna violinistica Laura Vadjon, neophodna je osnova za zahtjeve koje izvedba Bachove Muke po Ivanu postavlja u kontekstu suvremenih težnji da se barokni glazbeni idiom prezentira na način koji evocira izvornu zvukovnost stila i vremena nastanka djela. Vrsno uvježbani gudači, blještavo razigrane flaute i oboe, stilski uvjerljive intervencije violončela, arhilutnje i orgulja u izvedbama bassa continua, sve je to bio tako potrebni okvir, podrška i neophodna zvukovnost za cjelinu uspjeha.

Ravnajući izvedbom maestro Anđelko Igrec pokazao je i dokazao da je dirigent čija temeljna nadarenost, ali i veliko  znanje i iskustvo opravdavaju ovako ambiciozni pothvat u kojemu su svi sudionici otkrivali svoje najbolje strane u pogledu tehničke spremnosti i glazbeničkog umijeća potrebnog za ozvučavanje djela koje svojom sadržajnošću donosi vrhunce glazbene umjetnosti jednog od najvećih skladatelja svih vremena. Stoga je  bilo naprosto nemoguće posebno izdvajati bilo koga od sudionika,  već se priznanje u vidu Nagrade „Ivan Lukačić“ za najviši izvođački domet dodjeljuje svim interpretima koji su osigurali maestralnu izvedbu Muke po Ivanu, BWV 245 J. S. Bacha kao izuzetno uspjeli projekt na 46. Varaždinskim baroknim večerima.

 

Dr. sc. Zdenka Weber, predsjednica festivalskog žirija

prof. Nataša Maričić i prof. Predrag Šantek, članovi

Izvor: Varaždinske barokne večeri